Πέμπτη 6 Αυγούστου 2015

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΤΡΙΧΟΡΔΟ

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Θα χρειαστούμε έναν μετρονόμο. Οι ασκήσεις θα πρέπει πάντα να εκτελούνται ρυθμικά, με την βοήθεια του μετρονόμου. Αρχίζουμε την μελέτη τους  από μια αργή ταχύτητα. Τόσο αργά όσο να μπορούμε να τις εκτελούμε με σχετική ευκολία σωστά. Εφ’ όσον κρίνουμε ότι ασκηθήκαμε αρκετά και ότι μπορούμε να εκτελέσουμε την άσκηση τέλεια στην συγκεκριμένη ταχύτητα, τότε μόνο θα ρυθμίσουμε τον μετρονόμο μας σε υψηλότερη ταχύτητα για να συνεχίσουμε την εξάσκησή μας.




ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΡΥΘΜΟ

Συνηθίζουμε να παίζουμε τις μεγάλες αξίες (ολόκληρα, μισά , τέταρτα) με την πένα προς τα κάτω. Συνεχόμενες μικρές αξίες (από όγδοα και κάτω) συνηθίζουμε να τις παίζουμε με την πένα πάνω – κάτω.
Άσκηση με ολόκληρα

Οι αριθμοί πάνω από τις νότες δείχνουν τα δάχτυλα που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε. Στην συγκεκριμένη περίπτωση το «0» σημαίνει ότι παίζουμε τις χορδές ανοικτές (χωρίς να πατάμε πουθενά).
Οι αριθμοί μέσα σε κύκλο κάτω από τις νότες δείχνουν την χορδή στην οποία παίζεται η νότα. Επαναλαμβάνουμε την άσκηση συνεχώς, χωρίς να σταματάμε. Κάθε νότα πρέπει να ηχεί για 4 χρόνους. Πρώτα ασκούμαστε παίζοντας τις νότες με την πένα προς τα κάτω. Κατόπιν θα ασκηθούμε παίζοντάς τις νότες με την πένα προς τα πάνω.

Άσκηση με μισά

Ισχύει ακριβώς ότι και για την άσκηση 1. Η διαφορά είναι ότι η κάθε νότα διαρκεί δύο χρόνους.

Άσκηση με τέταρτα


Εδώ κάθε νότα διαρκεί ένα χρόνο.

Αν έχετε έναν ηλεκτρονικό μετρονόμο θα παρατηρήσετε ότι διαθέτει μερικά έτοιμα προγράμματα από ρυθμικά σχήματα. Αυτά θα τα βρούμε πατώντας το πλήκτρο BEAT/RHYTM μέχρι να εμφανιστεί στην οθόνη η ένδειξη RHYTM. Κατόπιν μπορούμε να επιλέξουμε το ρυθμικό σχήμα που μας ενδιαφέρει πατώντας τα πλήκτρα με το πάνω ή κάτω βέλος. Η λειτουργία αυτή μπορεί να φανεί πολύ επιβοηθητική, τουλάχιστον στην αρχή, μέχρι να συνειδητοποιήσουμε και να μας εντυπωθούν τα διάφορα ρυθμικά σχήματα. Γι’ αυτό και σας συνιστώ να την χρησιμοποιήσετε στις παρακάτω ασκήσεις.

Άσκηση με όγδοα

Εδώ σε ένα χρόνο παίζουμε δύο νότες. Η πένα μας κινείται πάνω – κάτω. Η πρώτη νότα παίζεται με την πένα προς τα κάτω. Αφού εξασκηθούμε αρκετά με αυτόν τον τρόπο μετά θα μελετήσουμε ξεκινώντας την άσκηση με την πένα προς τα πάνω.

Άσκηση με τρίηχα ογδόων( Α’)

Εδώ σε κάθε χρόνο παίζουμε τρεις νότες. Κάθε τρίηχο ξεκινάει με την πένα προς τα κάτω. Μετά εξασκούμαστε με την πένα αντίστροφα.

Τρίηχα ογδόων (Β’)

Εδώ, τα πρώτα δύο όγδοα σε κάθε τρίηχο έχουν συγχωνευθεί σε ένα τέταρτο. Το τέταρτο παίζεται με την πένα προς τα κάτω ενώ το όγδοο με την πένα προς τα πάνω.

Τρίηχα ογδόων (Γ’)


Εδώ το όγδοο έχει έρθει μπροστά ενώ το τέταρτο ακολουθεί. Το όγδοο παίζεται με την πένα προς τα κάτω ενώ το τέταρτο με την πένα προς τα πάνω.

Άσκηση με δέκατα έκτα

Εδώ είναι 4 νότες σε κάθε χρόνο. Η πένα ξεκινάει χτυπώντας τη χορδή προς τα κάτω και κινείται συνεχώς πάνω – κάτω.

Άσκηση παρεστιγμένων(Α’)

Εδώ κάθε χρόνος μοιράζεται σε ένα παρεστιγμένο όγδοο και ένα δέκατο έκτο. Το παρεστιγμένο όγδοο παίζεται με την πένα προς τα κάτω ενώ το δέκατο έκτο με την πένα προς τα πάνω.

Άσκηση παρεστιγμένων(Β’)

Εδώ το δέκατο έκτο έχει έρθει στην πρώτη θέση ενώ το παρεστιγμένο όγδοο ακολουθεί. Τώρα το δέκατο έκτο παίζεται με την πένα προς τα κάτω ενώ το παρεστιγμένο όγδοο με την πένα προς τα πάνω.
Αφού αφομοιώσετε καλά τις παραπάνω ασκήσεις, κάθε μια ξεχωριστά, θα τις ενώσετε σε μία:
Και οι 10 ασκήσεις σε μία

Αρπέζ σε 2 χορδές

Επαναλαμβάνουμε συνεχώς το παραπάνω σχήμα. Εδώ, επειδή έχουμε μέτρο 6/8, θα θεωρήσουμε ότι ο μετρονόμος μας μετράει όγδοα. Έτσι  παίζουμε μία νότα σε κάθε χρόνο. Ξεκινάμε με την πένα προς τα κάτω και συνεχίζουμε την κίνηση πάνω – κάτω. Προσέχουμε να μην χαλάσει η κίνηση της πένας μας όπως θα χτυπάει τις διαφορετικές χορδές.

Αρπέζ σε 3 χορδές

Ισχύει ότι και για την προηγούμενη άσκηση. Η διαφορά είναι ότι ξεκινάμε από την τρίτη χορδή.

Αρπέζ σε 3 χορδές (Β’)

Συνεχείς επαναλήψεις του παραπάνω σχήματος. Η πένα ξεκινάει χτυπώντας την τρίτη χορδή προς τα κάτω. Ο μετρονόμος μετράει τέταρτα. Παίζουμε 2 νότες σε κάθε χρόνο. Προσέχουμε να μην χαλάσει η κίνηση της πένας.

        ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ
Τα δάχτυλα πατάνε στο μέσο περίπου της περιοχής που οριοθετούν δύο διαδοχικά τάστα. Δεν πατάνε επάνω στα μεταλλικά ελάσματα. Η δύναμη που βάζουμε πρέπει να είναι τέτοια ώστε η χορδή που πάλλεται να ηχεί καθαρά. Όσο διατηρούμε την δύναμη στην πατημένη χορδή αυτή εξακολουθεί να ηχεί. Όταν χαλαρώσουμε την πίεση ο ήχος κόβεται. Όταν το δάχτυλό μας πατάει στην χορδή, η τελευταία φάλαγγα πρέπει να είναι κάθετη ως προς αυτήν, χωρίς να τσακίζει αφύσικα. Ένας γενικός κανόνας είναι ότι δεν σηκώνουμε τα δάχτυλα μας από την χορδή αν δεν υπάρχει λόγος. Δηλαδή, τα δάχτυλα που δεν παίζουν, δεν χάνουν την επαφή με την χορδή αλλά στέκονται στη θέση τους χαλαρωμένα. Αν χρειαστεί να σηκωθούν για να μην ακουμπούν την χορδή, σηκώνονται ελάχιστα. Όσο λιγότερο τόσο το καλύτερο.
Σημείωση:
Τις ασκήσεις για τα δάχτυλα θα πρέπει να τις δουλέψετε και στις τρεις χορδές του οργάνου και  σε διάφορες θέσεις τις ταστιέρας έτσι ώστε να συνηθίσετε τις διαφορετικές αποστάσεις των τάστων. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η σωστή τοποθέτηση των δακτύλων και ο άνετος χειρισμός των διάφορων συνδυασμών. Αφού ασκηθείτε στην θέση που βρίσκεται το λα της πρώτης χορδής, περάστε κατόπιν στην θέση της οκτάβας. (Είναι σημειωμένη με δύο τελείες πάνω στην ταστιέρα). Μετά στη θέση του φα μετά την οκτάβα. Μετά γυρίστε προς τα πίσω και ασκηθείτε στις θέσεις πίσω από το λα μέχρι να φτάσετε να τις παίζετε άνετα στο πρώτο τάστο, εκεί οπού τα διαστήματα είναι μεγαλύτερα.
Μετά θα ασκηθείτε σπάζοντας τις αξίες διαδοχικά στα δύο μέχρι να φτάσετε στα όγδοα όπου και θα τις εκτελείτε με την πένα πάνω – κάτω, αρχίζοντας πάντα την άσκηση με την πένα προς τα κάτω.
Άσκηση για τα δάχτυλα (1)

Η άσκηση είναι γραμμένη σε πραγματική τονικότητα. Η ένδειξη «D.C.» στο τέλος σημαίνει ότι πρέπει να παίξουμε την άσκηση από την αρχή. Καλό είναι να την επαναλάβουμε αρκετές φορές. Ο μετρονόμος μετράει τέταρτα. Οι αριθμοί δίπλα ή πάνω από τις νότες (αυτοί που δεν είναι μέσα σε κύκλο) σημαίνουν τα δάχτυλα. 1 είναι ο δείκτης,2 ο μέσος, 3 ο παράμεσος και 4 είναι το μικρό δάχτυλο του χεριού.
Βρίσκουμε την νότα λα στην πρώτη χορδή. Βρίσκεται στην τρίτη τελεία που σημαδεύει τη ταστιέρα μας. Πατάμε με το πρώτο δάχτυλο (δείκτης) και χτυπάμε την χορδή με την πένα προς τα κάτω. Διατηρούμε την δύναμη και τον ήχο της νότας για 4 χρόνους. Στον επόμενο χρόνο πατάμε το δεύτερο δάχτυλο στο επόμενο τάστο, χωρίς να σηκώσουμε το πρώτο και χτυπάμε πάλι την χορδή με την πένα προς τα κάτω. Αφού ακουστεί η καινούργια νότα (λα δίεση) χαλαρώνουμε την πίεση που ασκεί στην χορδή το πρώτο μας δάχτυλο το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται στην θέση του. Κάνουμε το ίδιο ακριβώς για τα επόμενα δάχτυλα. Αν εκτελέσουμε την άσκηση σωστά, η διαδοχή των ήχων θα γίνεται ομαλά, με την ίδια ένταση και χωρίς διακοπές. Αφού κρατήσουμε και την νότα ντο για 4 χρόνους θα βάλουμε το πρώτο μας δάχτυλο στο μι της δεύτερης χορδής. Βρίσκεται στο ίδιο τάστο με την νότα λα κι έτσι δεν χρειάζεται να αλλάξουμε θέση στο χέρι μας. Επαναλαμβάνουμε ακριβώς την ίδια διαδικασία και στην δεύτερη χορδή και μετά περνάμε στην τρίτη. Ξαναπαίζουμε από την αρχή την άσκηση.

Άσκηση για τα δάχτυλα (2)

Εδώ η κίνηση είναι κατιούσα ενώ στην προηγούμενη ήταν ανιούσα. Βρισκόμαστε στην ίδια θέση αλλά ξεκινάμε με το τέταρτο δάχτυλο. Τα υπόλοιπα δάχτυλα βρίσκονται στην θέση τους, κάθε ένα στο αντίστοιχο τάστο, έχοντας επαφή με την χορδή αλλά χαλαρά. Αφού παίξουμε το πρώτο ντο και το κρατήσουμε 4 χρόνους, θα βάλουμε δύναμη στο τρίτο δάχτυλο ενώ ταυτόχρονα σηκώνουμε το τέταρτο ελάχιστα πάνω από την χορδή και χτυπάμε με την πένα προς τα κάτω. Η ίδια διαδικασία και για τα υπόλοιπα δάχτυλα σε όλες τις χορδές. Επαναλαμβάνουμε ολόκληρη την άσκηση από την αρχή πολλές φορές.

Άσκηση για τα δάχτυλα (3)

Μόνο στην πρώτη χορδή. Ακολουθούμε το σχήμα 1-2-1-3-1-4. Το πρώτο δάχτυλο έχει συνεχώς επαφή με τη χορδή. Εκτελούμε συνεχείς επαναλήψεις.

Άσκηση για τα δάχτυλα (4)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-3-2-3-3-4

Άσκηση για τα δάχτυλα (5)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-4-2-4-3-4

Άσκηση για τα δάχτυλα (6)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-3-2-4

Άσκηση για τα δάχτυλα (7)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-2-4-3

Άσκηση για τα δάχτυλα (8)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-4-3-2

Άσκηση για τα δάχτυλα (9)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-4-2-3

Άσκηση για τα δάχτυλα (10)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 1-3-4-2

Άσκηση για τα δάχτυλα (11)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 2-1-3-4

Άσκηση για τα δάχτυλα (12)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 2-3-1-4

Άσκηση για τα δάχτυλα (13)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 2-4-3-1

Άσκηση για τα δάχτυλα (14)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 2-4-1-3

Άσκηση για τα δάχτυλα (15)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 2-3-4-1

Άσκηση για τα δάχτυλα (16)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 2-1-4-3

Άσκηση για τα δάχτυλα (17)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 3-2-1-4

Άσκηση για τα δάχτυλα (18)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 3-2-4-1

Άσκηση για τα δάχτυλα (19)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 3-1-4-2

Άσκηση για τα δάχτυλα (20)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 3-1-2-4
Άσκηση για τα δάχτυλα (21)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 3-4-2-1

Άσκηση για τα δάχτυλα (22)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 3-4-1-2

Άσκηση για τα δάχτυλα (23)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 4-2-1-3

Άσκηση για τα δάχτυλα (24)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 4-1-3-2

Άσκηση για τα δάχτυλα (25)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 4-3-1-2

Άσκηση για τα δάχτυλα (26)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 4-1-2-3

Άσκηση για τα δάχτυλα (27)

Συνεχείς επαναλήψεις του σχήματος 4-2-3-1

Άσκηση για τα δάχτυλα (28)

Κι εδώ συνεχείς επαναλήψεις του παραπάνω σχήματος. Η διαφορά είναι ότι το δεύτερο δάχτυλο δεν πατάει στο επόμενο τάστο αλλά στο μεθεπόμενο, στη νότα σι. Το πρώτο δάχτυλο δεν φεύγει από την θέση του.

Άσκηση για τα δάχτυλα (29)

Ίδια θέση του χεριού αλλά διαφορετικός συνδυασμός στα δάχτυλα.

Άσκηση για τα δάχτυλα (30)

Το ίδιο. Ασκηθείτε στην ίδια θέση και στους υπόλοιπους συνδυασμούς δακτύλων όπως 1-4-2-3 ή 1-3-4-2 και 1-2-4-3. Επίσης ασκηθείτε στην ίδια θέση ξεκινώντας με διαφορετικό δάκτυλο, 3 ή 2 ή 4 σε όλους πάλι τους δυνατούς συνδυασμούς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου